Projekt "arcade controller"

19.3.2007

Úvod

Příležitostně pro odreagování hraji hry - nic zvláštního, že? Nejvíce hry arkádové ze starých automatů, pomocí projektu MAME. Při té příležitosti jsem pro zábavu a špetku soutěžení členem komunity hráčů rotaxmame . Po delší době sebepřesvědčování, brouzdání po netu a debatě s některými jinými členy jsem se konečně rozhodl: "udělám si svůj vlastní ovladač k arkádovým hrám!" Asi si říkáte: "a jako proč?" No, na klávesnici se špatně provádějí některé pohyby - nejhůře snad krouživé pohyby (v mlátičkách ala Street fighter) či plynulé otáčení (např. Shock Troopers) a také do klávesnice člověk nemůže mlátit jako hluchej do vrat - tedy pokud nemá hned za rohem krámek s výpočetní technikou, aby si případně mohl koupit novou :) Klávesnice je dále moc "digitální" - buď klávesu zmáčknu nebo ne, pro lepší pocit z hraní, zejména leteckých her jako 1943, Strikers 1945 a hromada jiných :), proto používám gamepad, ale i ten má své mouchy. Ačkoliv Saitek P880 patří k tomu lepšímu, co jsem držel v ruce (hlavně kvůli programovatelnosti tlačítek a shiftu), stále to není "ono" - hlavně díky nepřirozenému (alespoň pro mě) mačkání všech šesti tlačítek jedním palcem - složitější pohyby typy skok, otočka a výstřel jsou opravdu nepohodlné a nepřirozené, i když jsem si tyto klávesy namapoval "všude možně". Proto jsem se nakonec rozhodl a pustil se do práce...

Příprava

Osobně bylo pro mě nejtěžší si obstarat potřebné součástky. Dají se buď objednat ze zahraničí nebo vyhandlovat od někoho zainteresovaného. Nejdříve to vypadalo, že odkoupím čudlíky a páku (tak zkráceně říkám joysticku) od člověka, kterému zbyly po jeho vlastním výtvoru, ale nevyšlo to. A tak jsem zkusil "plán B" - objednat ze zahraničí, konkrétně z ultimarc přes jednoho člena rotaxmame majícího potřebnou mezinárodní kreditku - tímto mu opět děkuji :). Vše se povedlo, do týdne jsem měl součástky doma na stole. A co přesně jsem objednal? Páku, šest herních tlačítek, jedno s paňákem a jedno pomocný - jak to vypadá, proč a jak - to za chvíli. Důležité bylo na začátku si vybrat způsob zapojení. Uvažoval jsem o dvou nejčastějších možnostech - součástky připájet buď na klávesnici či na gamepad. Dal jsem přednost druhému, protože nejsem elektrotechnicky příliš zručný a tato varianta je levná, rychlá a jednoduchá. Gamepad jsem vybíral s ohledem, aby byl levný, protože z něj potřebuju jen tišťák a přívodní kabel a aby byl osmitlačítkový - vybral jsem USB model od Geniuse s označením G-08XU, kdy by to někoho zajímalo. Po součástkách bylo potřeba navrhnout rozložení a dokoupit ostatní materiál na bedýnku. Tu jsem chtěl udělat malou, skladnou a přenosnou, ale zároveň bytelnou a proto jsem v supermarketu pro kutily (ještě, že ho mám přes ulici od místa, kam chodím do práce :) koupil vedle šroubků a pantíků desku ze smrkového masívu o délce 3/4 metru, šířky 20cm a tlouštky 18mm. Jak návrh vypadá ukazuje následující obrázek.

Image

Ten jsme původně, za pomoci své sestry zručné v CADu, vytvářeli kvůli rozměrům a poloze otvorů ochranného plexiskla. Bohužel se firma po prvotní dohodě neměla k vyhotovení a mě nebavylo čekat, takže plexi zatím není :(

Realizace

Před samotnou realizací bylo potřeba vedle návrhu a obstarání si všeho potřebného nutné vyprofilovat destičku, do které je přichycena páka, aby případná krycí deska z plexi netrčela na vykukujících hlavičkách šroubů. Toto ukazuje další obrázek (nové otvory jsou ty vnější s jedním šroubem na zkoušku v levém horním rohu).

Image

Otvory pro čudlíky a páku jsem nejprve předvyvrtal tenkým vrtákem, na potřebnou velikost zvětšil pomocí hrubé síly či většího vrtáku a nakonec lehce zbrousil, protože zrovna tato část není vidět :) Tedy až na dva dloubance od odskočivší vrtačky :)

Image

Pro páku bylo nutné nejen vyhloubit čtvercovou díru pro základnu s mikrospínači, ale také trochu vydlabat okolí, aby ona kovová destička byla zapuštěna do desky hlavní. Po té jsem nařezal a vruty spojil bočnice a na dno bedýnky přitloukl malými hřebíčky sololitovou desku. Bedýnku jsem koncipoval pro pohodlí jako "nakloněnou" a její konečné rozměry jsou: horní deska 28x20cm (tj o fous menší jak A4) přední výška 4,5 a zadní výška 7,5cm. Než přejdu k pájení, rozlučme se s nezapájenými mikrospínači a pákou (béžový mikrospínač je tlačítkový, ty tři černé jsou z páky).

Image

Propojit součástky s gamepadem bylo nakonec lehčí, než jsem předpokládal. Nejdříve jsem gamepad očesal o tlačítka a místo nich, resp. místo spínačů, jsem přiletoval drátky, které jsem svedl do čokolády, protože člověk nikdy neví, jestli něco nepoplete nebo nebude v budoucnu s něčím hýbat. Tlačítka a páku jsem napevno usadil do vrchní desky a obdobně nejdříve přiletoval drátky a ty svedl do čokolády. Kupodivu po zkusmém zapojení vše fungovalo a nebylo nutné nic přehazovat - štěstí přeje připraveným. Jak to nakonec dopadlo, ukazuje další obrázek.

Image

Doufám, že to nikdo nebude pitvat z blízka - s pájkou jsem navázal přátelský vztah až při této příležitosti (a samozřejmě jsem se musel spálit :) Zelený drát je zem (a pak že se má stříhat modrý či červený) a... vlastně není co vysvětlovat. Snad jen objasnit ty dva panty, které jsem zmiňoval v úvodu. Trochu jsem měl obavu o spolehlivost takového řešení "na koleně" a dále jsem chtěl mít přístup k spodní straně páky, protože je možné ji přepnout buď do 4 či 8 směrného režimu. No, nakonec to nebylo potřeba - zatím vše funguje jak má a režim jsem zatím nepřepnul. Jak vypadá bedýnka s otevřeným víkem zachycuje další obrázek.

Image

Nastavení

Tak, a je hotovo! Nezbývá než zapnout nějakou gamesu a... ouha... tak málo tlačítek! Pro hraní MAME her pochopitelně stačí osm tlačítek (ne, mahjongy nehraju...), ale pro pohodlné ovládání rotaxmame je potřeba více - vedle vhazování mince a startu hry se hodí mít po ruce ukončení hry (ano, to taky někdy musí přijít), pauza, vyfocení obrázku či zrychlení úvodního načítání (klasická F10). Tento problém jsem vyřešil pomocí jednoho pomocného bílého tlačítka (říkám mu shift stejně jako na klávesnici či gamepadu) ve spolupráci s tlačítkem start. Při tomto nastavení používám šest tlačítek obvyklým způsobem, zvláštní funkce (pauza, konec,...) pomoci shift+herní čudlík 1-6, minci pro 1. hráče vhazuji shift+hráč a hru začínám klasicky přes hráč. Pokud chci hrát za jiného než prvního hráče (např. v Simpsons) tak minci vhazuji hráč+shift+X a začínám hráč+shift+Y kde X je tlačítko z horní řady a Y z dolní řady herních čudlíků. Bílé pomocné tlačítko mám na dosah prsteníčku pravé ruky, která svírá páku - takže kdykoliv v dosahu. Ano, pravé ruky, která svírá páku! :) Kdo ví, jak vypadá herní automat či je dokonce také fanouškem, tak si určitě všiml, že mám v obráceném postavení tlačítka a páku! Je to tak, dokonce naschvál. Asi jsem příliš dlouho hrál na klávesnici (např q3: pravá ruka myš - pohyb, levá ruka klávesy DFGR pohyb + okolo klávesy nabindované zbraně...), protože mi takto přijde více přirozené. Možná se někteří chytáte za hlavu :) ale já jsem spokojen... a o tom to je :)

Závěr

Co říct závěrem? No, určitě ukázat, jak to nakonec dopadlo. OK, za chvilku. Výroba nebyla nikterak náročná, i když si vzala více času, než jsem předpokládal, zvládne ji podle mě každý, kdo nemá strach z pájky a vrtačky. Cenově to také není náročné, i když levné také ne :) Součástky s dovozní přirážkou vyšly na 1200,- a ostatní materiál asi na stovku (deska, šroubky). Hřejivý pocit z dokonaného díla - k nezaplacení. Plexisklo mi bohužel nevyšlo, měl jsem ho dohodnuté za cca 150,-. K tomu mám naplánován potisk, který schová nyní již trochu upatlanou dřevěnou svrchní desku a jenž bude chráněn oním plexisklem. Chtělo by to také více začistit boky, možná nalakovat... ale když ono se chce více hrát než upravovat :) Zvláště, když se s tím hraje tak báječně! Je pravda nutné si chvilku zvykat... ale pak už člověk nechce měnit a klávesnice přijde moc pomalá a trhaná a gamepad je jen slabý odvar. Takže pařbě zdar!

Jó, a ty obrázky :) Stejně jste sem netrpělivě odscrolovali již dřive... že?

Image
Image
Kojoťák (c) 2007